Timbuktu vet hur man hypar

Det kan handla om liv och död, kärlek och politik som huvudfrågor och det serveras ofta i en kritisk form. Om liv handlar det om att leva och med död om vem som skall komma ihåg dig. Timbuktu släppte 2005 en skiva med just döden, ”Alla vill till himmelen, men ingen vill dö”.

Det här skrev vi i ett tidigare inlägg, och Timbuktu som ändå är huvudpersonen i det inlägget kan man inte skriva tillräckligt mycket om. Han är ständigt aktuell oavsett om det är musik eller en kamp för mänskliga rättigheter det handlar om, och efter medverkan i Så Mycket Bättre har han blivit allt mer folkkär och många känner idag till honom även om de kanske inte lyssnar på hans form av musik annars.

Man kan också lugnt påstå att Timbuktu vet hur man skapar en hype. För några veckor sedan började det spridas videos med olika kändisar som sprang. Det var Noomi Rapace i en hel massa snygga kläder, det var Joel Kinnaman och flera andra kändisar. Korta videos som inte avslöjade vad det handlade om, som avslutades med en referens till hemsidan spring140131.se vilket även var datumet för avslöjandet om vad det handlade om. Det satte griller i huvudet på halva Sverige och alla spekulerade i om det handlade om välgörenhet, om ett nytt motionslopp, en ny klädlinje eller något annat. Och den som stod bakom det hela var just Timbuktu, som vid 12:00 den 31 januari 2014 släppte singeln Spring med tillhörande musikvideo. Timbuktu lyckades snärja oss totalt och han levererade dessutom en riktigt bra låt och video.